CM2 ve SAE EIA-649 STANDARDININ KARŞILAŞTIRILMASI

Bu makalede, SAE EIA-649 Konfigürasyon Yönetimi Standardında tanımlanan beş temel bilgi alanı uygulamaları ile CM2 yeni nesil konfigürasyon yönetimi modeli uygulamaları arasındaki benzerlikler ve farklılıklar karşılaştırmalı olarak analiz edilmektedir.

SAE EIA-649 standardı, bir ürüne ait konfigürasyon yönetimi faaliyetlerinin planlanması ve yürütülmesi için esnek ve kapsamlı bir metodoloji sunar. CM2 modeli ise, yalnızca bir ürünün değil, şirketin tüm iş süreçlerinin doğru, tutarlı ve izlenebilir bir şekilde yönetilmesini sağlayan bütünsel bir konfigürasyon yönetimi altyapısı sunar.

 


SAE EIA-649
STANDARDI UYGULAMALARI
CM2 YENİ NESİL KONFİGÜRASYON YÖNETİMİ UYGULAMALARI
Konfigürasyon Yönetimi
  • Ürünün konfigürasyon yönetimine yönelik süreçler tanımlanır.

  • CM2 modelinde sadece ürün değil, emniyet, kalite, takvim, maliyet, çevre, kurumsal itibar veya marka tanınırlığını etkileyebilecek tüm bilgiler konfigürasyon yönetimi süreçleri kapsamında ele alınır.
Konfigürasyon Yönetim Planı
  • Proje kapsamına uygun olarak Konfigürasyon Yönetim Planı hazırlanır.
  • Proje kapsamına uygun olarak Konfigürasyon Yönetim Planı hazırlanır.
Konfigürasyon Yönetimi Prosedürleri
  • Beş temel bilgi alanının “NASIL” uygulanacağını belirten konfigürasyon yönetimi prosedürleri oluşturulur.
  • Süreç gereksinimlerini belirten “işletme standartları” süreç sahipleri tarafından oluşturulur. İşletme standartlarında “NE” yapılacağı belirtilir.
  • Süreç ve prosedürler “işletme standartlarında” belirtilen gereksinimlere uygun olarak hazırlanır.Süreç ve prosedürler gereksinimlerin “NASIL” gerçekleştirileceğini tanımlar. Prosedürler işletme standartlarına uygun olarak tüm iş adımlarını tanımlar.
Konfigürasyon Tanımlama
  • Proje kapsamında Konfigürasyon kalemleri tanımlanır.
  • EIA-649 standardına göre, son kullanım işlevini yerine getiren, belirli gereksinim ve işlevselliğe sahip, izlenmesi ve ayrı olarak kontrol edilmesi gereken ürün veya ürün bileşenleri konfigürasyon kalemi olarak tanımlanır.
  • CM2 modelinde konfigürasyon kalemi seçilmez. Ürün hiyerarşisinde yer alan tüm kalemler aynı şekilde konfigürasyon yönetimine tabidir.
  • Ürün hiyerarşini oluşturan tüm bileşenler Konfigürasyon Kalemidir.
  • Sadece ürünü oluşturan birincil kalemler (primary item) değil, ürünün mümkün kılınmasını sağlayan destekleyici kalemler (enabling item) de belirlenir.
Ana Hatlar
  • Ürün hiyerarşisi ve ürün ana hattı oluşturulur.
  • Ürün ana hattı veya mevcut onaylı konfigürasyon bir sonraki değişiklik için temel oluşturur.
  • Sadece ürün ana hattı değil, “İş süreçleri Ana Hattı”, “Bilgi Sistemleri (IT) Ana Hattı” ve “Tesis Ana Hattı” da oluşturulur.
  • Ana hatlar daima günceldir.
Veri Sahipliği
  • Ürünü tanımlayan bir bilgi / veri yayımlanmadan önce, eksiksiz, geçerli ve kullanıma uygun olduğu gözden geçirilir.
  • Her bir veri seti için oluşturan (creater) ve kullanıcı (user) tanımlanır.
  • Veriyi oluşturan ve kullanıcı veri setinin ortak sahibidir (co-ownership).
  • Oluşturan, belirli bir veri setinin içeriğini en iyi bilen, bu veri setinin doğru ve amacına uygun şekilde hazırlanmasını sağlayan kişidir.
  • Atanmış kullanıcı (designated user), veri setinin içeriğini tüm kullanıcılar adına gözden geçirir ve bilginin doğru, açık ve anlaşılır olduğunu kontrol ederek onaylar. Atanmış kullanıcı onayının ardından ilgili veri seti, Denetim ve Yayınlama Analistini (ARA) son kontrolü sonrası yayımlanır.

İsimlendirme ve Numaralandırma

  • Ürünler ve onu tanımlayan dokümanlar numaralandırılır ve isimlendirilir.
  • Gerektiği durumda parçalara seri numarası verilir.
  • Gerektiği durumda kafile (lot) veya parti (batch) numarası kullanılır.
  • Ürünler ve onu tanımlayan dokümanlar numaralandırılır ve isimlendirilir.
  • Parça numarasının yeniden tanımlanması için “Parça Numarası Yeniden Tanımlama Karar Ağacı” kullanılır.
  • İsimlendirme yeniden kullanımı (re-use) kolaylaştıracak şekilde yapılır.
  • Gerektiği durumda parçalara seri numarası verilir.
  • Gerektiği durumda kafile (lot) veya parti (batch) numarası kullanılır.
  • NATO Stok Numarası (NSN), Stok Tutma Birimi (SKU), Evrensel Ürün Kodu (UPC) ve Avrupa Ürün Numarası (EAN) numaralarından da bahsedilir.
Değişiklik Yönetimi
  • Sistematik ve ölçülebilir bir değişiklik yönetimi süreci kullanılır.
  • Değişiklik talebine eşsiz bir numara verilir.
  • Değişiklikler “Büyük (Major)”, “Küçük, (Minor)” ve “İdari Değişiklikler” şeklinde sınıflandırılır.
  • Koordinasyon, değerlendirme ve karar alımı için değişiklik kurulları bulunur.
  • Değişikliğin etki analizi ve maliyet analizi yapılır.
  • Değişikliğin devreye alınacağı nokta (efektivite) belirlenir.
  • Değişiklikler yetkili kişiler tarafından onaylanır ve önceliklendirilir.
    Geçici uygunsuzluklar için sapma ve feragat kullanılır.
  • CM2 modelinde kapalı döngü değişiklik yönetimi uygulanır. İnceleme talebi ile başlayan süreç, değişikliğin uygulama fazının tamamlanması ile sona erer.
  • Değişikliğin analiz fazında “Araştırma Talebi (IR)” ve “Değişiklik Talebi (CR)” objeleri kullanılır.
  • Değişikliğin uygulama fazında Değişiklik Bildirimi (CN) ve İş Emri (AO) objeleri kullanılır.
  • Konfigürasyon yönetimi bölümünde çalışan “Değişiklik Lideri (CL)”, “Değişiklik Uygulama Lideri (CIL)” ve “Denetim ve Yayınlama Analisti” rolleri değişiklik yönetimi sürecinde görev alır.
  • Değişikliğin analiz fazının komutanı Değişiklik Lideridir.
  • Değişikliğin uygulama fazının komutanı Değişiklik Uygulama Lideridir.
  • “Kurumsal Değişiklik Değerlendirmesi (ECA)”, “Değişiklik Gözden Geçirme Kurulu (CRB)” ve “Değişiklik Uygulama Kurulu (CIB)” şeklinde üç kurul bulunur.
  • Değişiklikler hızlı rota (fast track) ve tam rota (full track) şeklinde sınıflandırılır. Detaylı kriterler tanımlanır. Hızlı rota süreç ile değişikliklerin kapanma süresi kısalır.
  • ECA değişiklikler için çözüm oluşturur, etki analizi yapar, tekrarlanan ve tekrarlanmayan maliyetleri hesaplar.
  • Tam rota ile yürütülen değişikliklerin onaylanmasından ve önceliklendirilmesinden CRB sorumludur.
  • CIB tam rota değişiklikler için uygulama planının hazırlanmasından ve değişikliğin devreye alınacağı noktanın (efektivite) belirlenmesinden sorumludur.
  • Hızlı rota ile yürütülen değişikliklerde uygulama planının hazırlanması ve değişikliğin devreye alınacağı noktanın (efektivite) belirlenmesinden veriyi oluşturan (creater), kullanıcı (user) ve CIL sorumludur.
  • Tüm ana hatlardaki değişiklikler için aynı süreç işletilir.
    Sapma ve feragat konfigürasyon yönetimi sürecine dahil değildir.
Konfigürasyon Durum Muhasebesi (CSA)
  • Konfigürasyon yönetimi görevleri gerçekleştirildikçe ürün hakkındaki bilgiler toplanır.
  • Ürün yaşam döngüsünde hangi aşamada hangi çıktıların oluşturulacağı standartta örnek olarak sunulmuştur.
  • CSA'dan elde edilen metrikler konfigürasyon yönetimi sürecini değerlendirmek ve etkinliğini artırmak için kullanılır.
 
  • Ürün hiyerarşisinde yer alan her bir kalem onu tanımlayan dokümanlar ve veriler ile ilişkilendirilmiştir.
  • CM2 modeline uygun yazılım araçları sayesinde ürün ağacı ve ona bağlı dokümanlar ve veriler dijital dikiş ile birbirine bağlanmıştır.
  • Kapalı döngü değişiklik yönetimi süreciyle de ürün ile ilgili tüm veri ve kayıtlar tutulur.
Konfigürasyon Doğrulaması ve Denetimi
  • Konfigürasyon Yönetimi (CM) süreçlerinin ve araçlarının etkinliği ve Konfigürasyon Yönetimi Planına uyum periyodik olarak denetimlerle değerlendirilir.
  • Denetimler, ürün yaşam döngüsünün kilit noktalarında onaylı ana hatlar oluşturmayı sağlayan bir araçtır.
 
  • Temel iş süreçlerinin ve süreç sahiplerinin doğru olarak tanımlandığı incelenir.
  • Süreç sahiplerinin sorumlu olduğu süreçleri geçerli kılınmış işletme standartlarına uygun olarak gerçekleştirdiği kontrol edilir.
  • Her bir veri seti için oluşturucu (creator) ve kullanıcının (user) belirlenmiş olduğu ve bu kişilerin sorumluluklarına vakıf olduğu kontrol edilir.
  • Düzeltici faaliyetler için harcanan kurtarıcı kaynaklar izlenir.
  • Hızlı rota ve tam rota değişiklik süreci uygulamaları etkinlik açısından izlenir.
Ayşe Temiz

Ayşe Temiz